۱۳۹۹/۱۲/۲۷

تفاوت بین مایع‌ها و پودرهای شوینده چیست؟

وقتی صحبت از شوینده‌ها می‌شود با سوالات متعددی روبرو می‌شویم که این انتخاب به نظر ساده را برایمان مشکل می‌سازند. سوالاتی از این قبیل: از کدام شوینده استفاده کنیم؟ پودر بهتر است یا مایع؟ کدام شوینده خاصیت تمیزکنندگی بیشتری دارد؟ هزینه کدام بیشتر است؟

از جمله مهم‌ترین شوینده‌هایی که در زندگی ما تاثیر زیادی دارند می‌توان به شوینده‌های لباس و ظروف اشاره کرد. تنوع محصولات در این دو گروه از شوینده‌ها بسیار بالاست و محصولات متعددی با ویژگی‌ها و نام‌های مختلف به بازار عرضه شده‌اند. پرکاربردترین محصولات این دو گروه شامل پودرها، مایع‌ها و قرص‌ها می‌شوند که در این مقاله به معرفی و بررسی تفاوت بین مایع‌ها و پودرهای شوینده لباس و ظروف می‌پردازیم.

شوینده‌های لباس به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

شوینده‌های لباس انواع مختلفی دارند که با توجه به روش شستشو، جنس پارچه‌، نوع لکه‌ها و میزان کثیفی لباس‌ها باید مناسب‌ترین آن‌ها را انتخاب کرد. شوینده‌های لباس به دو دسته اصلی پودرها شامل پودرهای دستی و ماشین لباسشویی، و مایع‌های لباسشویی تقسیم می‌شوند. اما هر کدام از این محصولات چه ویژگی‌هایی دارند؟ 

  • پودر لباسشویی دستی: این مدل پودر برای شستشوی لباس‌ها با دست یا ماشین‌های لباسشویی نیمه اتوماتیک مناسب هستند. از ویژگی های مهم پودرهای دستی می‌توان به کف فراوان آن‌ها اشاره کرد
  • پودر ماشین لباسشویی: این دسته از پودرها برای ماشین‌های لباسشویی تمام اتوماتیک طراحی شده‌اند و نسبت به پودرهای دستی کف کمتری تولید می‌کنند.
  • مایع‌ لباسشویی: این دسته از محصولات نیز برای استفاده در ماشین‌های لباسشویی تمام اتوماتیک طراحی شده‌اند و در زمینه پاک کردن لکه‌ها بسیار قوی عمل می‌کنند؛ حتی می‌توان پیش از شروع فرآیند شستشو، مایع را مستقیما روی لکه ریخت و به آن زمان داد تا پیوستگی بافت لکه را از بین ببرد. مایع‌های لباسشویی در مقایسه با پودرهای لباسشویی کف کمتری تولید می‌کنند.

پودرها و مایع‌های لباسشویی چه ویژگی‌هایی دارند؟

اگرچه، پودرهای دستی اولین محصولاتی بودند که وارد بازار شدند اما مایع‌های لباسشویی نیز توانستند پس از ورودشان به بازار، سهم زیادی را به خود اختصاص دهند. اما تفاوت مایع‌ها و پودرهای شوینده در چیست؟

اولین تفاوت مایع‌ها و پودرهای شوینده که انتخاب از بین آن‌ها را دشوار می‌کند مربوط به قیمت است. مایع‌های شوینده نسبت‌به پودرها هزینه بیشتری دارند چرا که فرآیند تولید شیمیایی آن‌ها پرهزینه‌تر است. اما این نکته را به خاطر داشته باشید که قیمت همیشه معیار مناسبی برای انتخاب نیست! در هنگام خرید شوینده ابتدا به برچسب مواد تشکیل‌دهنده آن دقت کنید. هر چه تعداد آنزیم‌های فعال شوینده بیشتر باشد، آن محصول از کیفیت بالاتری برخوردار است.

پودرها و مایع‌های لباسشویی چه ویژگی‌هایی دارند؟

قدرت تمیزکنندگی و از بین بردن لکه‌ها یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که در هنگام خرید انواع مواد شوینده باید در نظر داشت. به طور کلی پودرهای شوینده نسبت به مایعات ؛ شوینده قوی تر و خشن تری می باشند در نتیجه برای لباسها و پارچه های لطیف تر بهتر است از مایعات لباسشویی استفاده نمود.

میزان حلالیت در آب، یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که باعث تفاوت مایع‌ها و پودرهای شوینده می‌شود. میزان حلالیت پودرهای شوینده به دمای آب بستگی دارد و معمولا به سادگی در آب سرد حل نمی‌شوند. بنابراین، پودرهای شوینده گزینه مناسبی برای شستشوی لباس‌هایی که باید با آب سرد شسته شوند، نیستند. در مقابل، مایع‌های شوینده به راحتی در آب سرد، گرم و داغ حل می‌شوند.


بیشتر بخوانید: ‌«تفاوت شوینده‌های ماشینی و دستی لباس»


شوینده‌های ظروف به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

یکی از بهترین لذت‌های دنیا، غذا خوردن در ظروف تمیز است. خرید شوینده مناسب، اولین گام برای داشتن ظروف تمیز و درخشان است. شوینده‌های مخصوص ظرفشویی به سه دسته اصلی پودر، مایع و قرص تقسیم می‌شوند که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. با ما همراه باشید تا با تفاوت مایع‌ها و پودرهای شوینده ظرفشویی آشنا شوید.

پودرها، قرص‌ها و مایع‌های ظرفشویی چه ویژگی‌هایی دارند؟

شوینده‌های ظرفشویی، با توجه به نوع و کاربردشان از مواد اولیه شوینده متفاوتی ساخته می‌شوند. سفیدکننده و آنزیم به‌عنوان دو عنصر تشکیل‌دهنده اصلی شوینده‌های ظرفشویی به شمار می‌روند. سفیدکننده در از بین بردن لکه‌های چای و قهوه نقش دارد و آنزیم‌ها، لکه‌های پروتئینی و جامد را به‌خوبی از روی ظروف پاک می‌کنند. پودرهای ظرفشویی و قرص ظرفشویی  در مقایسه با ژل‌های ظرفشویی از قدرت پاک‌کنندگی نسبتا خوبی برخوردار هستند و قیمت مناسب‌تری دارند. اما، با ورود ژل ظرفشویی به بازار رفته‌رفته از محبوبیت آن‌ها کاسته شد. یکی از دلایل کم شدن محبوبیت پودرهای ظرفشویی مربوط به بسته‌بندی کاغذی آن‌ها است. شوینده‌های ظرفشویی از نوع شوینده‌های فعال در آب هستند و خیلی سریع با آب ترکیب می‌شوند. بنابراین، خیس شدن بسته کاغذی محصول می‌تواند به پودر داخل بسته آسیب برساند و میزان اثرگذاری آن را کاهش دهد.

سختی آب به دلیل وجود بیش از حد املاح در آب اتفاق می‌افتد. سختی آب باعث ایجاد لکه‌های سفید و خش روی ظروف می‌شود که این مشکل را می‌توان با اضافه کردن نمک به ماشین ظرفشویی برطرف کرد.

شوینده‌های ظروف به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

قرص‌های ظرفشویی به نسبت پودرها قیمت بالاتری دارند اما نباید از قدرت فوق‌العاده آن‌ها در شستشو و برق انداختن ظروف غافل شد. مزیت دیگری که قرص‌های ظرفشویی به سایر شوینده‌ها دارند این است که مقدار مصرف آن‌ها مشخص است. برای شستشوی ظرف‌ها با استفاده از قرص‌های ظرفشویی تنها کافی است یک عدد از آن‌ها داخل ماشین ظرفشویی بگذاریم و ماشین را روشن کنیم. درحالی‌که، در زمان مصرف مایع یا پودر امکان دارد که مقدار مورد استفاده کم یا زیاد شود؛ درنتیجه ظرف‌ها کثیف می‌مانند.


بیشتر بخوانید: ‌«نحوه استفاده از مواد شوینده چگونه است؟»


نتیجه‌گیری

با توجه به شرایط اقتصادی امروز و تنوع زیاد محصولات شوینده، خرید محصول مناسب یکی از سخت‌ترین انتخاب‌های روزانه به شمار می‌رود.

انتخاب پودر یا مایع یکی از مهم‌ترین چالش‌های خرید مواد شوینده است چرا که یک خرید نادرست می‌تواند به لباس‌ها یا ظرف‌ها آسیب برساند. در این مقاله سعی کردیم تا شما را با چند مورد از تفاوت‌مایع‌ها و پودرهای شوینده لباس و ظروف آشنا کنیم.. شما می‌توانید با مطالعه این مطالب، مناسب‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین شوینده را برای شستشوی لباس‌ها و ظرف‌هایتان انتخاب کنید.

داغ‌ترین‌ها

گلرنگ در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی خود با همکاری موسسه طلوع بی‌نشان‌ها، ۱۰ هزار کوله‌پشتی حاوی لوازم‌التحریر در مناطق صفر مرزی اهدا کرد. این خبر در بیش از 20 رسانه از جمله خبرگزاری‌های ایرنا، مهر، تجارت نیوز، برنا، ایلنا، آنا و ... منعکس شد. متن این خبر به شرح ذیل است: به گزارش روابط...

پاکشو 7 هزار میلیارد ریال سود و به ازای هر سهم 350 تومان بین سهامداران تقسیم کرد. مجمع عمومی عادی سالانه شرکت گروه صنعتی پاکشو روز دوشنبه 31 شهریور ماه با حضور سهامداران در سالن اجتماعات گروه صنعتی گلرنگ و همچنین مطابق پروتکل‌های ستاد ملی کرونا به صورت آنلاین برگزار شد. در این مجمع...

مهندس عالمی روز چهارشنبه ۱۱تیرماه ۹۹ در اولین بازدید دوره‌ای خود با همکاران واحد منابع انسانی دیدار کرد و با آنها به گفت‌وگوی صمیمانه نشست. مدیرعامل گروه صنعتی پاکشو این دیدار را با یاد استاد حاج محمد کریم فضلی و مرور ویژگی‌های اخلاقی ایشان آغاز کرد و در ادامه ضمن تقدیر از همکاران...

مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه با حضور معاون وزیر و سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران، از 17 واحد تولیدی و صنعتی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان قزوین در بهمن ماه برگزار شد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، در این مراسم از صادر کننندگان نمونه ملی صنعت تولیدکننده گرانول و پلاستیک،...