۱۴۰۰/۲/۵

حاج محمد کریم فضلی، کارآفرین و تولیدکننده برتر کشور

حاج محمد کریم فضلی یکی از کارآفرینان و تولیدکنندگان برجسته بود که نقشی پررنگ در ایجاد شغل برای صدها هزار نفر در سراسر کشور داشت. حاج محمد کریم فضلی در دوران سخت دفاع مقدس نیز، با وجود تحریم‌های گسترده، با صادرات گسترده کالا تاثیر مهمی در رشد و رونق صنعت و تولید ملی کشور داشت. حاج محمد کریم فضلی، کارآفرین و صنعتگر برتر کشور، پیش از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت خود در بخش خصوصی را شروع کرد و پس از انقلاب نیز تلاش خود در زمینه کارآفرینی در حوزه صنایع بهداشتی را دوچندان کرد. او در طول عمر پر فراز و نشیب و پربار خود، جز در جهت اعتلای نام ایران و بزرگی آن گامی برنداشت و سربازان بسیاری را در جبهه تولید و سنگر کار و تلاش از خود به جای گذاشت.

مقدمه

بنیانگذار گروه صنعتی گلرنگ، علاوه بر فعالیت مستمر در زمینه صنعت و اشتغال، انسانی نیکوکار و خیراندیش بود و همواره به محرومان توجه داشت. فعالیت‌های خیریه حاج محمد کریم فضلی دامنه‌ای گسترده داشت که از آن جمله می‌توان به تاسیس یک بنیاد خیریه و تخصیص بخشی از درآمد گروه صنعتی گلرنگ به این بنیاد برای کمک به افراد نیازمند و مشارکت در امور اجتماعی اشاره کرد.

زندگی‌نامه بنیانگذار گروه صنعتی پاکشو

حاج محمد کریم فضلی، متولد هفتم اردیبهشت‌ ۱۳۱۱ شمسی در شهر تویسرکان، استان همدان، است. وی نخستین فعالیت اقتصادی خود را در کنار تحصیل و نزد پدرش که از تجار خوش‌نام منطقه محسوب می‌شد، شروع کرد و در جست‌وجوی شرایط مطلوب‌تر و شناخت بیشتر وضعیت شهرهای مختلف، به دیگر شهرستان‌های استان همدان سفر کرد و تجربه‌های موثری را در زمینه شرایط کاری مختلف به دست آورد. وی در همین راستا راهی تهران شد تا در محیط بزرگ پایتخت، تجربه‌های بیشتری کسب کند. در ابتدای دوران سکونت در پایتخت، مشکلات بسیاری او را محاصره می‌کنند، اما وی با عزم راسخ، موانع و مشکلات را برطرف می‌سازد. حاج محمد کریم فضلی که مشاهده می‌کند کشورهای پیشرفته با تکیه بر صنعت و تولید پویا و فعال به پیشرفت و توسعه دست پیدا کرده‌اند، و ما با وجود همه ظرفیت‌ها و توانایی‌های کم ‌نظیرمان، به مصرف‌کننده محصولات دست‌چندم کشورهای پیشرفته تبدیل شده‌ایم، به این فکر می‌افتد که تمامی سعی و تلاشش را صرف‌ این کند تا در داخل کشور یک کار تولیدی و صنعتی بزرگ را بنیان گذاری کند و از این طریق سهم خود را به کشور و هم‌میهنانش ادا کند. پدر حاج محمد کریم فضلی دوره‌ای به کار صابون‌سازی اشتغال داشته و او نیز به همین دلیل در نوجوانی تا حدود زیادی با فرآیند تولید مواد شوینده آشنا می‌شود. بنابراین برای آغاز فعالیت تولیدی خود، به سراغ همین حوزه، یعنی صنعت شوینده، می‌رود. وی پس از تلاش‌های بسیار با افراد و شرکت‌هایی ارتباط برقرار می‌کند که در این حوزه فعالیت دارند. سپس خود کارگاه کوچکی تاسیس کرده و در نخستین مرحله به سراغ تولید مایع ظرفشویی می‌رود؛ امری که به شکل منسجم‌تر و گسترده‌تر در اوایل دهه ۴۰ شمسی صورت پیگیری می‌شود.


بیشتر بخوانیدتاریخچه گروه صنعتی پاکشو»

کارآفرینی‌های حاج محمد کریم فضلی

حاج محمد کریم فضلی ابتدا با راه‌اندازی کارگاهی کوچک و تولید مایع ظرفشویی کار خود را آغاز کرد و کم‌کم از ابتدای سال ۱۳۴۰ خورشیدی فعالیت تولیدی خود را منسجم‌تر و گسترده‌تر کرده و نهایتاً پس از مدتی کوتاه محصولات سفید کننده را نیز به محصولات کارگاه خود اضافه می‌کند. او با پشتکار، تلاش و کوشش خود، محصولاتی چون؛ شیشه پاک‌کن، پودر لباسشویی به نام «گلرنگ سوپر»، جرم گیر، و همچنین نرم‌کننده لباس و انواع مایع دستشویی، شامپو، دستمال کاغذی، خمیر دندان و به بیان دیگر اکثر محصولات شوینده را با برندهای مختلفی چون گلرنگ، سافتلن، اوه و … در سال‌های بعد تولید می‌کند و کار خود را به‌طور مرتب توسعه دادند؛ امری که باعث ایجاد شغل‌های بسیاری برای کارگران می‌شود.

کارآفرینی‌های حاج محمد کریم فضلی

این کارآفرین برتر، در اوایل دهه ۵۰ شمسی شرکت پاکشو را تأسیس می‌کند و پس از آن به تأسیس گروه صنعتی گلرنگ همت گماشت. حاج محمد کریم فضلی با کوشش خود و همکاری فرزندش، توسعه و گسترش شرکت پاکشو را به نقطه‌ای می‌رساند که به فکر ایجاد هلدینگ گروه صنعتی گلرنگ می‌افتد و خود نیز به عنوان رییس هیئت مدیره گروه صنعتی گلرنگ شروع به فعالیت می‎‌کند. امروزه گروه صنعتی گلرنگ یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین هلدینگ‌های تولیدی کشور است که شرکت‌های بزرگی همچون پاکشو، افق کوروش، گلپخش اول، گلرنگ پخش، پدیده شیمی نیلی و بیش از ۱۰۰ شرکت دیگر زیر مجموعه این هلدینگ می‌باشند. گروه صنعتی گلرنگ در صحنه اقتصادی کشور، یکی از پویاترین گروه‌های اقتصادی برآمده از بخش خصوصی است.


همچنین بخوانید: «مروری بر یک عمر کارآفرینی استاد حاج کریم فضلی؛ بنیان‌گذار گروه صنعتی گلرنگ»

فعالیت‌های تجاری و اقتصادی

روند رو به رشد حاج محمد کریم فضلی تا اوایل دهه ۵۰ خورشیدی که شرکت پاکشو را تاسیس می‌کند در صحنه تولید کشور ادامه پیدا می‌کند و همچنان با تلاش بسیار به گسترش فعالیت‌های تولیدی ادامه می‌دهد و هرساله به تعداد کارمندان و کارگرانشان افزوده شده و آرمان کارآفرینی ایشان گام به گام بیشتر محقق می‌گردید. بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی، در دوران دفاع مقدس و در دشوارترین شرایط، حاج محمد کریم فضلی علاوه بر تولید، به سراغ صادرات نیز می‌رود. در آن زمان به دلیل شرایط خاص دوران جنگ، تعدیل نیرو برای بیشتر شرکت‌ها امری اجتناب‌ناپذیر محسوب می‌شد. وی در راستای تامین منابع ارزی شرکت، اشتغال پایدار کارکنان، تداوم تولید و جلوگیری از تعدیل نیرو، به سراغ صادرات رفت و توانست ارز مورد نیاز برای تولید را تامین کند و با این کار هم از تعدیل نیروها جلوگیری کرد و هم به اشتغال‌زایی مولد و فعالیت‌های کارآفرینانه خود ادامه داد.

فعالیت‌های تجاری و اقتصادی  

در نهایت این تلاش‌ها به گسترش و توسعه شرکت پاکشو منجر می‌شود، اما از آنجا که اهداف و آرمان‌های حاج محمد کریم فضلی گسترده‌تر از آن بود که با وجود یک شرکت محقق شود، ایشان در ادامه اقدام به تاسیس «گروه صنعتی گلرنگ» می‌کنند و خود ایشان نیز، ریاست هیئت ‌مدیره این گروه صنعتی را به عهده می‌گیرند. در واقع، ایشان اعتقاد داشتند که علاوه بر تولید محصولات و خدمات باکیفیت و اقدام در جهت بهبود سبک زندگی خانواده‌های ایرانی، باید به بازارهای جهانی نیز ورود کرد. در این دوره انواع مایع دستشویی، شامپو، دستمال کاغذی، خمیردندان و به عبارتی بیشتر محصولات بهداشتی و شوینده با برندهای مختلفی چون سافتلن، گلرنگ، اوه و... با کیفیت مطلوب و در سطح گسترده به بازار کشور عرضه می‌شوند، تا جایی که امروزه دیگر «گروه صنعتی گلرنگ» به عنوان یکی از مهم‌ترین هلدینگ های تولیدی کشور شناخته می‌شود. در ابتدای دهه ۱۳۷۰ کمتر از ۵۰ نفر نیرو در این گروه مشغول به کار بودن و در دهه ۸۰ تعداد حدود ۳,۵۰۰ نفر در بخش‌های مختلف گروه صنعتی گلرنگ مشغول به کار شدند. روند جذب نیروی به گونه‌ای پیش رفت که تعداد اعضای گروه صنعتی گلرنگ در پایان سال 92 به ۷,۴۰۰ رسید. هفتم اردیبهشت ماه سال ۹۳ نقطه عطفی در جذب نیروی انسانی در این گروه بود و گروه صنعتی گلرنگ ده هزار نفری شد. روند جذب نیروی و استخدام این گروه آنچنان افزایشی یود که پیش پایان دهه 90 ، حدودا ابتدای سال ۹۸ این عدد به بیش از بیست هزار نفر رسید. امروز ” گروه صنعتی گلرنگ ” با دارا بودن بیش از صد شرکت زیر مجموعه و بیش از بیست و پنج هزار نفر همکار بصورت مستقیم، یکی از بزرگترین گروه‌های صنعتی و خدماتی کشور است که حاج محمد کریم فضلی در طول حیات پربار خویش توانست با انتقال تجربیات آن را به سامان رسانده و به خوبی در زمان مناسب به نسل بعد منتقل نماید. ( به نقل از وب سایت گروه صنعتی گلرنگ)

جوایز و افتخارات

گروه صنعتی گلرنگ که شامل شرکت‌های مختلفی چون: پاکشو، گلرنگ پخش، گلپخش اول، پدیده شیمی نیلی و... می‌شود به عنوان یکی از پویاترین گروه‌های اقتصادی برآمده از بخش‌خصوصی و برخاسته از همت مردمی، اکنون به مثابه الگویی مثال‌زدنی و پیشرو، خون امید را در رگ‌های صنعت و تولید ملی جاری ساخته و کارآفرینی را به بهترین شکل خود متبلور می‌سازد. حاج محمد کریم فضلی و مجموعه‌ای که او بنیان نهاد، به دلیل یک عمر فعالیت کارآفرینانه تقدیرنامه‌ها و جوایز بسیاری کسب کرد. از جمله این جوایز می‌توان یه دریافت لوح برترین کارآفرینان و کارفرمای نمونه کشور در سال 1384 و دریافت تندیس طلایی چهارمین جشنواره بین‌المللی اقتصاد سبز در سال 1386 اشاره کرد. دریافت نشان طلای تحقیق و توسعه از سوی وزیر صنایع و معادن، انتخاب به عنوان کارآفرین نمونه از طرف وزارت صنایع، دریافت لوح تقدیر صادرکننده نمونه کشور، و در عرصه مسئولیت‌های اجتماعی انعقاد تفاهم‌نامه حمایت گلرنگ از یونیسف به نفع کودکان ایرانی نیز از دیگر افتخارات او است. همچنین در سومین جشنواره قهرمانان صنعت که در هفتم آذر ۱۳۸۶ خورشیدی برگزار شد از مقام استاد حاج محمد کریم فضلی، بنیانگذار گروه صنعتی گلرنگ تجلیل ویژه‌ای به عمل آمد. بنیانگذار گروه صنعتی گلرنگ، حاج محمد کریم فضلی در اردیبهشت ماه سال 1399 در سن 88 سالگی دعوت حق را لبیک گفت و به سرای باقی شتافت.

داغ‌ترین‌ها

گلرنگ در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی خود با همکاری موسسه طلوع بی‌نشان‌ها، ۱۰ هزار کوله‌پشتی حاوی لوازم‌التحریر در مناطق صفر مرزی اهدا کرد. این خبر در بیش از 20 رسانه از جمله خبرگزاری‌های ایرنا، مهر، تجارت نیوز، برنا، ایلنا، آنا و ... منعکس شد. متن این خبر به شرح ذیل است: به گزارش روابط...

پاکشو 7 هزار میلیارد ریال سود و به ازای هر سهم 350 تومان بین سهامداران تقسیم کرد. مجمع عمومی عادی سالانه شرکت گروه صنعتی پاکشو روز دوشنبه 31 شهریور ماه با حضور سهامداران در سالن اجتماعات گروه صنعتی گلرنگ و همچنین مطابق پروتکل‌های ستاد ملی کرونا به صورت آنلاین برگزار شد. در این مجمع...

مهندس عالمی روز چهارشنبه ۱۱تیرماه ۹۹ در اولین بازدید دوره‌ای خود با همکاران واحد منابع انسانی دیدار کرد و با آنها به گفت‌وگوی صمیمانه نشست. مدیرعامل گروه صنعتی پاکشو این دیدار را با یاد استاد حاج محمد کریم فضلی و مرور ویژگی‌های اخلاقی ایشان آغاز کرد و در ادامه ضمن تقدیر از همکاران...

مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه با حضور معاون وزیر و سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران، از 17 واحد تولیدی و صنعتی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان قزوین در بهمن ماه برگزار شد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، در این مراسم از صادر کننندگان نمونه ملی صنعت تولیدکننده گرانول و پلاستیک،...